آموزش طراحی شبکه فاضلاب به کمک برنامه SewerGems   بخش اول ـ بخش دوم ـ بخش سوم ـ بخش چهارم)

نویسنده : مهندس مهبد کریمی


بخش دوم : تهیه فایلهای اتوکد پایه و شروع به کار با SewerGems  

1-2- برای طراحی شبکه جمع آوری فاضلاب با نرم افزار SewerGems  نیاز به استفاده همزمان این نرم افزار با سایر  نرم افزارها مانند نرم افزار اتوکد ،جی آی اس (ArcGIS) خواهیم بود . در ابتدای شروع به کار برای طراحی شبکه فاضلاب، در فایل اتوکد، بر اساس اصول لوله گذاری در شبکه فاضلاب ، مسیر لوله گذاری را  ترسیم خواهیم کرد. به خاطر داشته باشیم که حتما فایل لوله ها در داخل لایه جداگانه با اسم مشخص ذخیره کنیم تا در ادامه کار بتوانیم لوله ها از سایر آبجکت های نقشه جداسازی کنیم . 

حال پس از ترسیم  لوله گذاری در محیط نرم افزار اتوکد، نوبت به جداسازی  لایه های مورد نیاز برای طراحی در برنامه SewerGemsخواهیم بود. ما برای ادامه طراحی به سه لایه نیاز خواهیم داشت:

  (1) فایل رقومی ارتفاعی (2) فایل لوله ها (3) فایل محدوده طرح

برای جداسازی فایل ها از دستور LAYISO استفاده می کنیم و پس از اجرای دستور در محیط اتوکد با انتخاب لایه مورد نظر ( لوله / رقوم ارتفاعی / محدوده شهر ) آن لایه را  از بقیه لایه ها ایزوله خواهیم کرد.

پس از ایزوله کردن نوبت به استفاده از دستور WBLOCK خواهد رسید و با استفاده از این دستور لایه ایزوله شده را در یک فایل جداگانه اتوکد ذخیره خواهیم کرد.

البته راه های زیادی برای ذخیره فایل وجود داره و  این روش من بود برای جداسازی و ذخیره لایه در یک فایل اتوکد جدید ولی شما خودتون بسته به تجربه کاریتون با نرم افزار اتوکد می تونید از روش دیگری استفاده کنید . فقط نکته مهم اینکه همه فایل ها در فرمت DXF ذخیره باید شود.

2-2- بعد از جداسازی سه فایل لوله ها / رقوم ارتفاعی / محدوده شهر نوبت و ذخیره آنها در فرمت DXF نوبت به آن می رسد که کار با نرم افزار SewerGems  را شروع کنیم :

نرم افزار SewerGems   را اجرا می کنیم . همانطور که مشاهده می کنید ، محیط نرم افزار بسیار پویا و جذابی دارد بطوریکه در ادامه کار، خواهید دید که هنگام کار با نرم افزار Sewergems  خستگی را حس نخواهید کرد .

گزینه های کاربردی متعددی برای نرم افزار وجود دارد که نشان دهنده قابلیت های مختلف این نرم افزار است . اما سوال اصلی اینجاست که

“آیا برای طراحی شبکه فاضلاب باید از تمامی این آیکن ها سر در بیاریم ؟”

جواب این سوال خیر است

ما از آیکن های محدودی برای طراحی شبکه فاضلاب استفاده خواهیم کرد که در ادامه به آن می پردازیم و استفاده از باقی آیکن ها معمولا در طراحی های شبکه  فاضلاب متعارف موضوعیت نخواهد داشت. پس از انبوه آیکن های نمایش داده شده نگران نباشید. ما در این آموزش به صورت هدفمند و کاربری به بیان آیکن های مورد نیاز برای طراحی شبکه فاضلاب خواهیم پرداخت .

1-2-2- ورود لوله ها به داخل نرم افزار :

خطوطی که در نرم افزار اتوکد رسم نمودیم را می توانیم به داخل نرم افزار فراخوانی کنیم این کار از طریق Model Builder امکان پذیر خواهد بود  مسیر این آیکن مطابق زیر است :

Tools → Model Builder

در پنجره ای که باز خواهد شد، می بایست اطلاعات فایل لوله ها که در مراحل قبل در فرمت dxf ذخیره نمودیم را در آن فراخوانی نماییم.

نکته مهم در فراخوانی فایل اتوکد آن است که در پنجره Field Mapping، میزان متناظر با Key field را Label انتخاب نماییم. 

پس از اجرای دستور، خطوط لوله ترسیم شده در اتوکد، داخل نرم افزار SewerGems فراخوانی می گردد. همچنین ابتدا و انتهای خطوط و نیز شکستگی ها، به عنوان آدمرو شناسایی خواهد شد.

2-2-2-مشخص کردن محل خروجی شبکه فاضلاب

پس از فراخوانی خطوط لوله به داخل نرم افزار و تشکیل آرایش شبکه فاضلاب، خروجی یا خروجی ها شبکه فاضلاب را نیز باید تعیین گردد تا نرم افزار بر اساس محل خروجی ها ، جهت جریان را تشخیص دهد.

تعیین خروجی شبکه فاضلاب با ایکن    امکان پذیر خواهد بود این آیکن در قسمت چپ صفحه نرم افزار واقع شده است.